Zware week (😉)

26 april 2019

Dinsdag 23 april, mijn verjaardag🎉 De dag heerlijk begonnen met een verjaardagsontbijt: gekookt eitje, toast met zalm, tonijnsalade en kaas, een sapje en een hazelnoot cappuccino. Bij mijn bord lag een lief kaartje dat Anne geschreven had. Daarna begon onze stagedag. De eerste dag was dit op onze laatste psychiatrie afdeling: de Likoma. Hier verblijven cliënten die acuut worden opgenomen, oftewel erg ziek zijn. We kregen weer 1 cliënt toegewezen die we moesten observeren en waarmee we de dag moesten doorbrengen.

(Tussendoor als verjaardags lunch toast met knakworst gegeten😍!)

Ik heb nog niet mega veel ervaring in psychiatrische ziektes, maar ik heb hier al zoveel verschillende ziektebeelden gezien, dus het is super leerzaam. Het gaat er hier wel heel anders aan toe. De cliënten bevinden zich met z'n allen in een ruime tuin of in het huis(je) waarin ze verblijven. Van privacy hebben ze ook nog niet vaak gehoord, want ze slapen met 7 cliënten op 1 kamer, zonder enige afscheiding. Er wordt veel geobserveerd, spelletjes gespeeld en gepraat met de cliënten. Aan het einde van de ochtend was het tijd voor een groepsdiscussie. We zaten met alle medewerkers, studenten en cliënten op wat stoelen en een kleed in de tuin. Het onderwerp was hygiëne. Het was een halfuur pure chaos, waarin de cliënten door elkaar praten/schreeuwden, er werd gelachen en geprobeerd werd om wat punten aan te stippen. Na afloop spraken we een verpleegkundige hierover en ze vertelde ons dat dit inderdaad chaotisch verloopt, maar dat ze hopelijk een cliënt (al is het er maar 1) iets bij hebben kunnen brengen. En dit vind ik een hele mooie manier van denken.

Na stage op dinsdag zijn we naar de winkel geracet, om een taart te halen (foto). Thuisgekomen kwam 'de visite': 3 Malawiaanse verpleegkunde studentes die we hier hebben leren kennen. Super lief dat ze even langs kwamen. Daarna hadden we afgesproken met de 2 andere Nederlandse meiden om lekker uiteten te gaan bij 'Macondo Camp' (foto). De Italiaan waar we met mijn ouders ook uiteten zijn geweest. Dit was weer volop genieten. Dus ik heb hier mijn Afrikaanse verjaardag goed kunnen vieren!

Woensdag hebben we weer een stagedag gehad en dit was meteen de laatste van de week. Wat een toffe afdeling was dit. Bij het afscheid zeiden ze dat ze ons heel erg gaan missen, super lief. Ik heb nog foto's toegevoegd van de stageplek/onszelf op de stageplek.

Na deze lange, zware 2 daagse werkweek, was het tijd voor een goede borrel met gin tonic, cervelaat, stukjes kaas en borrelnootjes, allemaal uit Nederland.

Donderdagochtend was het tijd om ons koffertje in te pakken want papa en mama kwamen ons rond 11 uur ophalen met de taxi. Op naar Nkhata Bay! Daar zijn we al een aantal keer geweest, maar niet naar het plekje waar we nu heengingen: Njaya Lodge. Echt belachelijk hoe mooi het hier is. We hebben een huisje gekregen dat recht aan het meer ligt. Inclusief deuren die open kunnen waardoor je vanuit ons hemelbed de opgaande zon op het meer kunt bekijken (zie foto😍). Gisteren en vandaag was echt volop genieten. Vanmorgen zijn we met een bootje een rondje gaan varen. We zijn van een 5 meter hoge rots gesprongen, hebben even aangemeerd om te kijken hoe de vis gedroogd wordt hier, hebben bij wat rotsen gesnorkeld en vissen gespot en hebben een visarend gevoerd (zie foto's). Wat een dagen waren dit, nu op naar het welverdiende (😉) weekend!

Papa en mama gaan morgen weer verder reizen, dus ik zal ze pas weer in Nederland zien. Maar het was zo fijn om ze hier te hebben!

1. Birgitta Santbergen:
    27 april 2019
    We gaan zo door naar het kasteel kachere. Wel gepast op konimhsdag. Breg en Anne, dank voor de gezelligheid! Ga zo door en geniet verder. Xxx mamsie
  2. Franic:
    29 april 2019
    Jullie hebben Giga genoten xxx supert xxx