Afscheid nemen van Mzuzu

14 juni 2019 - Mzuzu, Malawi

Zaterdag 8 juni - donderdag 14 juni

Zaterdagochtend werden we wakker terwijl het aan het stortregenen was buiten. Dat gebeurt vrij vaak in Mzuzu, dus besloten we om dat te ontsnappen en naar Nkhata Bay te gaan. Voor de laatste keer naar Mayoka Village om heerlijk te genieten en afscheid te nemen! De aapjes kwamen ook nog even kijken hoe wij aan het zonnen waren (foto).

Zondag hebben we de ochtend gebruikt om een begin te maken aan onze koffers inpakken (!). Toen het eindelijk wat droger werd, hebben we een mooie wandeling gemaakt rond een plas (foto). Op de terugweg kwamen we langs Macondo Camp (lekker Italiaans restaurant) en besloten we daar als afscheid ook nog 1 keer te eten!

Maandag begon ik op 'Malazi', de HIV kliniek die bij het ziekenhuis zit. Samen met een student hebben we de hele ochtend cliënten op consult gehad. We moesten uitvragen hoe het ging en nieuwe medicatie meegeven. Heel tof om te doen! Ook hebben we 's middags afscheid genomen van Mrs. Tembo (foto), de vrouw die ons van het vliegveld heeft opgehaald en ons de eerste dagen heeft geholpen.

Dinsdag en woensdag heb ik ook nog in de HIV kliniek consulten gedaan (zie foto voor consult kamer). Heel leerzaam om zoveel over HIV te leren. Ze zijn heel verbaasd als je verteld dat er in Nederland weinig HIV voorkomt. Hier is het namelijk de meest voorkomende ziekte. Tussen de consulten door was er even tijd om een fotoshoot te houden met de studenten. 1 student kwam ons kamertje binnen en zei tegen mij: Elisabeth (zo wordt ik hier genoemd, want Bregje is gewoon té lastig😉), give me your phone to make photo's. Ik heb er echt aan moeten wennen, alhoewel ik ben er nog steeds niet aan gewend, dat ze hier geen 'please' zeggen. Sterker nog, in Tumbuka bestaat er geen woord voor 'please'. Dit is blijkbaar omdat iedereen ervan uitgaat dat iemand alles sowieso voor ze wil doen. Daarna hebben we de grootste lol gehad met het maken van de foto's.

!!!!

Woensdag was een hele speciale dag! Toen hebben we namelijk de gekochte spullen van het gedoneerde geld aan het ziekenhuis overhandigd! Ze konden niet stoppen met bedanken en ze zijn super blij met alle spullen! De foto's zijn toegevoegd! Iedereen nogmaals ontzettend bedankt voor het doneren! Ik ben heel erg blij dat we dit hebben kunnen doen voor dit superfijne ziekenhuis 🙂

!!!!

Woensdagavond was onze laatste avond in Mzuzu, dus dit moest gevierd worden! Bij de Zuid-Afrikaan hebben we weer heerlijk gegeten. Toen was het tijd voor de laatste nacht daar slapen en werden we 's ochtends weer vroeg en in spanning wakker. In de ochtend zijn we voor de laatste keer naar de overdracht gegaan, bedankten ze nogmaals meerdere malen voor de gedoneerde spullen en gaven ze zelfs een groot applaus. Toen gaven wij een korte speech waarin wij iedereen bedankten voor onze fantastische tijd daar en stelden de vraag of iedereen mee op de foto wilde! Het resultaat vind ik echt top, een super mooie foto die zeker in mijn fotoboek gaat. Daarna was het tijd om onze laatste dingen in te pakken, de sleutel in te leveren, de laatste mensen doei te zeggen en naar de bus te gaan.. Met een dubbel gevoel gingen we weg. Zin om 3 weken lang mooie dingen te zien op reis, maar ook wel verdrietig omdat we Mzuzu en de mensen echt gaan missen. Hoe bijzonder is het om je 3 maanden lang op een vreemde plek in een wildvreemd land zo thuis te voelen. Een ervaring om nooit te vergeten! Vanaf nu dus verhalen vanuit meer variërende plaatsen!

1. Franic:
    14 juni 2019
    lieve Bregje, met een lach en een traan daar weggaan, wat een bijzondere tijd heb je er beleefd. Dat blijft voor altijd in je hart leven dit gevoel.
    En nu drie weken vakantie en nwe plekjes ontdekken wat een heerlijk vooruitzicht lieverd. Geniet ervan en blijf gezond, knuffel van tante xxx
  2. Alie:
    15 juni 2019
    Bergje wat een geweldige ervaring, je bent echt een kanjer😘, mooi reisverslag . Ik heb er van genoten. Dank jewel🤝