Livingstone - Lusaka - Lilongwe - Zomba - Blantyre - Lilongwe

6 juli 2019 - Blantyre, Malawi

Zaterdag 19 juni - zaterdag 6 juli

Zaterdagochtend ging onze wekker vroeg om de laatste spullen in te pakken. Na afscheid te nemen van het mooie hostel in Livingstone waar we in verbleven, liepen we naar de bus. We hadden een fijne bus, met goeie stoelen en zelfs een aírco! Deze rit was dus echt hemels en na ongeveer 8 uur kwamen we bijna uitgerust aan in Lusaka. Daar iepen we naar onze volgende lodge 'Lusaka backpackers'. Een prima lodge met prima bedden! 'S avonds zijn we er heel kort op uit gegaan om wat te eten in een 'shopping mall'. Dit werd een heerlijke hamburger met friet!

Zondagochtend hebben we heerlijk rustig aan gedaan. Toen hebben we een stukje gelopen naar de dichtstbijzijnde 'shopping mall'. Hier hebben we de hele ochtend rondgelopen en onze ogen uitgekeken. Lusaka is de hoofdstad van Zambia en al best goed ontwikkeld. Wat ons heel erg opviel waren de ontzettend vele en grote shopping malls, dure auto's overal en dingen zoals werkende straatverlichting en stoplichten, dure winkels (zoals Pandora), chique uitziende hotels en ga zo maar door. Nadat we uitgeshopt waren, werden we uitgenodigd door iemand die we hadden leren kennen in het hostel, om een drankje en hapje te doen in een pas geopend café/restaurant. Het is echt super mooi opgezet en je kan er heerlijk van de BBQ eten. Na een gezellige avond rolden we moe ons stapelbed weer in. De volgende ochtend kregen we onze foto's binnen van het raften, dus deze zal ik ook toevoegen! Ook hebben we een manicure genomen en zijn we naar een hele slechte film geweest. En daarmee zat onze tijd er in Lusaka weer op! Het busticket werd geboekt en dinsdagochtend vertrokken we om 6:00uur in de bus terug naar Lilongwe. Deze keer duurde de reis 'maar' 12 uur en we kwamen net in het donker aan in Lilongwe. Vanuit daar werden we even herenigd met onze koffers die we bij Korea Garden (een hotel) hadden laten staan. Snel eten en slapen, want de volgende ochtend weer om 6 uur naar de bus! Op naar Zomba, onze laatste uitstap voordat we teruggaan naar Nederland! We hebben een deel een grote bus genomen en voor de laatste 2 uur een minibus. Het blijft een belevenis hoe al die mensen en spullen erin gepropt worden. Het ging verrassend vlot en binnen een aantal uur stonden we in Zomba. Daar gingen we naar Packachere Backpackers, een fijn en relaxed plekje. We boekten een guide voor een hike voor de volgende ochtend. We werden opgehaald en op zo'n 1,7 km hoogte op de berg, het Zomba Plateau, afgezet. Met onze guide namen we een steil pad naar boven met ondertussen prachtige uitzichten. Het was een pittige wandeling van 10 kilometer, maar het was het absoluut waard! Je kon heel Zomba zien, in de verte zag je Blantyre liggen en op de berg zelf liepen hele mooie watervallen en hadden ze een dam gebouwd. De rest van de dag moesten we natuurlijk verplicht lekker niks doen en uitrusten! Dat kwam ook goed uit, want we konden niet zoveel doordat er weer demonstraties waren. Het bleek best heftig te zijn, dus ons werd geadviseerd om binnen te blijven. De volgende dag wilden we graag naar Blantyre toe, maar door de onrust liever niet met de openbare bus. Dus we hebben, heel chique, een privé taxi genomen. Tijdens de rit heeft de chauffeur 1 keer rechtsomkeert gemaakt omdat we anders recht in de protesten reden, maar verder was het een rustig tripje. Hij zette ons netjes af bij ons volgende hostel, Doogles, en daar was er een oase van rust. De rest van de dag hebben we lekker naast het zwembad gezeten. Op dit moment zijn we weer op weg naar Lilongwe met de bus, nog 3 daagjes en dan naar huis vliegen.. Gek hoor! Geen idee of ik er nou heel veel zin in heb om terug te gaan of graag nog even hier wil blijven😉

1. Franic:
    6 juli 2019
    Tjee Breg die raft tocht was echt spennende zeg😅
    Je maakt n onvergetelijke reis en fijn dat jullie het allemaal ook veilig kunnen houden🙏
    Geniet van je laatste dagen in dit onvergetelijke land🍀💕🍀
    Kyss og love
    En n veilige thuis reis gewenst lieverd❤️🙏❤️
  2. Maria Faassen:
    7 juli 2019
    Weer een geweldig verslag van jullie belevenissen. En nog steeds een hecht team. Geniet nog van jullie reizen en een goede terug vlucht naar Nederland.😘😘
  3. Alie:
    7 juli 2019
    Geniet nog even en wel thuis over een paar dagen