Eerste week in het ziekenhuis(je)!

3 mei 2019 - Tulsa, Oklahoma, Verenigde Staten

Zaterdag 27 april - vrijdag 3 mei:

De zaterdag was aangebroken en we werden weer wakker in ons hemelbed met uitzicht op het meer (moest hier natuurlijk weer een foto van toevoegen😉). Daarna was het tijd voor een lekker ontbijt en nog even genieten bij ons mooie huisje. Toen was het helaas tijd om doei te zeggen tegen paps en mams (foto). Zij hebben nog verder door Malawi heen gereisd en vertrekken vannacht weer naar Nederland. Wij gingen nog even door met genieten bij het Lake Malawi. Op de terugweg hadden we, heel gezellig, allebei een kindje op schoot (want ja, de taxi bevatte natuurlijk weer 4 mensen te veel). Heel verlegen waren ze, maar foto's maken was toch wel heel erg leuk (zie foto).

Toen we weer in Mzuzu aankwamen, bij ons huisje, was het echt als thuiskomen (we waren 3 dagen weggeweest). Heel fijn hoe we ons in dit huisje dus heel erg thuis voelen. Zondagochtend hebben we een hele rustige pyjama ochtend gehad. Daarna hebben we de wekelijkse boodschappen gedaan in de Shoprite (ik onthield de naam eerst nooit, dus heb ik 'm omgedoopt tot Carpet Right). In de middag zijn we op babybezoek gegaan. De vrouw van een collega van de psychiatrie is 3 weken geleden bevallen en we wilden de kleine meid héel graag komen bekijken. Ook hebben ze een zoontje en beiden zijn echt mega schattig (foto). Ik deelde ze mee dat ik ze natuurlijk wel allebei mee ging nemen naar Nederland. Waren ze het toch niet helemaal mee eens helaas.. Als een goeie afsluiter van het weekend hebben we een dr. Oetker pizza in de pan gebakken en dit was genieten (het werd zelfs knapperig!).

Maandagochtend, het was tijd om onze stageperiode in het ziekenhuis(je) te beginnen. We kregen een introductie en daarna mocht ik beginnen op de kinderafdeling (foto van het kantoortje). Nou, als je me ergens blij mee kan maken, zijn het kids. De dagen zijn echt voorbij gevlogen deze week. Ik heb heerlijk gespeeld en geknuffeld met de kindjes van de afdeling. Ofja gespeeld, er zijn 3 puzzels (waarvan stukjes missen) en tot zover al het speelgoed. En toch hebben we ons prima vermaakt. Met hobbelpaardje spelen, kietelen, handschoenen opblazen als ballonnen en gekke gezichten trekken (want ook spraken de kinderen allemaal geen Engels). Ik zou heel graag van een deeltje van het opgehaalde geld wat speelgoed kopen! Verder ben ik, samen met het hoofd van het ziekenhuis, aan het kijken wat ik zou kunnen betekenen met het opgehaald geld, dus daarover hopelijk snel meer!

Het is nu al heel bijzonder in het ziekenhuisje en ik heb nog maar weinig gezien. Er zijn zoveel tekorten aan van alles en nog wat, maar ze doen ontzettend hun best om de beste zorg te verlenen met de dingen die ze hebben. En dat lukt ze goed. Vele mensen worden iedere dag geholpen. Maar ook zijn er nog vele dingen die verbetert kunnen worden, zelfs met de weinige spullen die ze hebben. Er werd ons op maandag ook verteld, dat stel we zien dingen die in onze ogen beter of anders kunnen, we dit zeker mogen aangeven/ veranderen. Zo gaan wij een project doen omtrent 'empathie tonen tegenover de patiënt en zijn/haar familie'. We merken dat hierin nog veel te winnen valt!

Deze week bestond verder uit op de operatiekamers staan (foto). In totaal heb ik 6 operaties gezien (2 curettages, een keizersnede, 2 baarmoederverwijderingen en een ring zetten om de baarmoedermond om een miskraam te voorkomen). Dit was heel interessant om te zien en we stonden er met onze neus bovenop. Ze willen je graag dingen leren, dus dat is heel fijn!

Dinsdag hebben we 's avonds de wedstrijd van Ajax gekeken. En niet zomaar op een plek, maar tussen zo'n 25 jongemannen van 'The Nursing College'. Er waren geen vrouwen aanwezig, want blijkbaar vind geen enkele vrouw hier voetbal interessant💁🏼

Volgende week maandag begin ik weer op een andere afdeling! Maar eerst.. morgen op safari!!🐘

1. Alie:
    4 mei 2019
    Wat weer een prachtig verhaal en foto's
  2. Franic:
    5 mei 2019
    Hei Bregje, wij zijn weer thuis, dus vanuit norge jou laten weten dat je verhaal en de belevenissen weer super zijn!
    Wat interessant om nu in het ziekenhuisje zoveel te zien en mee te maken, leuk en leerzaam begrijp ik.
    Geniet verder van alle momenten, kyss fra tante xxx