Lusaka - Livingstone (Victoria Falls) - Botswana - Zimbabwe - Lusaka

29 juni 2019 - Livingstone, Zambia

Vrijdag 21 juni - vrijdag 28 juni

Vrijdagochtend werden we om 6:15 opgehaald door de taxi die ons naar de bus bracht. We konden gelukkig een prima plekje veroveren. De busrit was lang, maar we hadden goed vermaak. Naar buiten kijken is sowieso heel tof, vanuit de bus zie je zoveel. En ik vind het heerlijk om in een bewegend voertuig te slapen, dus ik lag regelmatig te dutten. Er werden genoeg stops gemaakt om even de benen te strekken. Toen kwamen we bij de grens van Zambia. Het visum aanvragen ging supersnel en makkelijk en binnen de kortste keren reden we Zambia binnen. Vanaf daar was het nog wel een hele rit. Na 14 lange uren kwamen we veilig aan in Lusaka. We kwamen aan in het donker en dat was toch niet helemaal fijn. Heel veel mannen die al redelijk wat drank en drugs achter de kiezen hadden. Gelukkig wisten we een Lodge dichtbij waar we snel heenliepen. Die was helaas vol, maar een bewaker wilde ons graag helpen door ons naar een andere Lodge te brengen. Deze man bleek echt top. Hij heeft ons naar een prima Lodge gebracht, is met ons meegegaan om bustickets naar Livingstone te kopen, heeft ons met het kopen van internet geholpen, is meegelopen om eten te halen (want na bijna de hele dag niks eten, hadden we wel trek) en vooral ervoor gezorgd dat we veilig heen en terug kwamen. We hebben hem waarschijnlijk zijn weekloon betaald als bedankje en hij beloofde ons om ons de volgende ochtend op te halen om naar de bus te gaan. Het leven in Zambia is trouwens echt heel goedkoop. Ik had onderweg een tros bananen van maarliefst 2 Zambiaanse Kwascha gekocht, wat ongeveer gelijk is aan 14 cent. We aten ons eten, namen een goede douche en vielen diep in slaap. De volgende ochtend waren we er weer vroeg uit om de bus naar Livingstone te nemen. De vriendelijke bewaker was er op de afgesproken tijd en droeg onze tassen naar de bus. We proberen dit altijd te voorkomen, want we hebben geleerd om gewoon zelf onze spullen te dragen, maar hier staan ze erop om ze te dragen. Om half 8 moesten we in de bus zitten en om 8 uur zouden we vertrekken. We wachtten en wachtten. Toch maar even vragen waarom we nog niet vertrokken waren. De chauffeur was er nog niet, aha! Vrij cruciaal natuurlijk. Na ruim 2 uur wachten op de chauffeur vertrokken we dan eindelijk naar Livingstone. Ook deze reis was prima te doen, omdat je je instelt op de hele dag reizen. Na zo'n 8 uur rijden kwamen we aan en reden we naar onze Lodge. Daar kwamen we wederom in een waar paradijs aan. Het heet Jollyboys Backpackers Camp en het is er zo mooi. Heel leuk ingericht en met een lekker, wel ontzettend koud, zwembad. We hebben hier van zaterdag t/m zaterdag geslapen in een 'dorm'. 4 stapelbedden in een kamer, dus gezellig met allerlei andere reizigers. Zondag hebben we een klein uitstapje gemaakt om te pinnen en boodschappen te doen en de rest van de dag hebben we aan het zwembad gespendeerd. Lekker bakken in de Zambiaanse zon. Maandag was het tijd om naar de Victoria Falls te gaan! Met een georganiseerd busje vanuit de Lodge gingen we erheen. Daar aangekomen mochten we zelf rondlopen. Wat was dit ge-wel-dig! We hebben bij ieder uitzichtpunt ruime tijd gestaan en ieder pad die er was belopen. We hebben de hele dag met een enorme glimlach op ons gezicht gelopen. Na uren rondgekeken te hebben, namen we de taxi weer terug naar de Lodge. Daar boekten we meteen iets voor de volgende dag, wat ook heel gaaf zou gaan zijn: een safari in het Chobe National Park in Botswana. 'S avonds hebben we gezellig spelletjes gespeeld met onze kamergenoten om daarna te gaan slapen. De wekker ging weer vroeg want we werden om 7 uur opgehaald. Na een goed organiseerde rit en boottripje kwamen we aan in het park. We hebben eerst een fantastisch mooie bootsafari gedaan over de Chobe River en daarna was het tijd voor een rijdende safari. Dit was weer een mega gave dag. We hebben zo ontzettend genoten van alles wat we hebben gezien. Nijlpaarden, mega veel soorten vogels, apen, olifanten, buffels, wrattenzwijnen, giraffen, impala's, kudu's, leguanen, krokodillen en als klap op de vuurpijl, want dat is zeldzaam, een luipaard (en waarschijnlijk vergeet ik nu zelfs nog wat dieren). De olifanten staken over toen we op de bootsafari waren en nogmaals toen we op de rijdende safari waren. Hierdoor heb ik ze van heel dichtbij kunnen zien, wauw! Na een lange, super leuke dag, gingen we terug naar onze Lodge. Daar zijn we vooral snel gaan slapen. Want.. de pret was nog zeker niet voorbij! We zouden gaan raften op woensdag. Het was de tweede dag dat ze de gehele Zimbazi river zouden doen. Daarvoor begonnen ze halverwege, omdat de versnellingen nog te heftig waren. We hadden een superleuk team van 6 personen, allemaal uit dezelfde Lodge. Onze gids was een ontzettend goeie rafter en ik heb echt de dag van mijn leven gehad. Met vlagen was het super spannend en we zijn 1 keer volledig omgeslagen. Ik ging onder de boot door en kwam snel weer boven. We hadden geleerd dat je je lekker moest laten drijven in je zwemvest met je voeten omhoog. Toen ik al drijvend even aan het genieten was, werd ik al geroepen door een boot dat ik hard moest zwemmen om naar ze toe te gaan. Ik werd heel netjes weer op de boot gehesen. Ik vind het fantastisch dat we een keer omgeslagen zijn (goed voor de adrenaline). Er zijn foto's en filmpjes gemaakt, maar die heb ik nog niet dus die komen later! Na een aantal uren raften moesten we een flinke berg beklimmen en toen was het tijd voor onze sunset cruise. Op de boot met z'n allen om vanaf de rivier de zonsondergang te kijken. Het was heel mooi! Terug in de Lodge hebben we nog wat spelletjes gespeeld en toen was het tijd om te gaan slapen, want raften is toch echt wel een topsport, fysiek en mentaal!

Donderdagochtend zijn we weer naar de Victoria Falls gegaan, maar dan naar de kant die in Zimbabwe ligt. Hier kun je veel dichterbij komen en wauw! Weer echt enorm genoten van alle mooie uitzichten en van dit wereldwonder. Vanuit daar hebben we de taxi gepakt naar een mega chique hotel, het Royal Livingstone Hotel. De goedkoopste overnachting is hier 700 dollar per nacht😂 Het was heerlijk om hier mensen te kijken, want je moet flink wat geld hebben om daar te kunnen verblijven. De zebra's kwamen daar gewoon langslopen door de tuin. Deze hadden we nog niet gezien op de safari en nu hadden we de kans om ze op 1 meter afstand te zien! Onder het genot van Afrikaanse live muziek, een van de mooiste zonsondergangen ooit, zwemmende nijlpaarden en de grazende zebra's dronken we een chique drankje. Die nacht sliepen we gratis in de Lodge, want blijkbaar is de 7e nacht gratis! En we kwamen er dus achter dat we er al 7 nachten waren. Wat gaat de tijd toch snel als je het naar je zin hebt. Vrijdag zijn we naar het Livingstone Museum gegaan en hebben we snacks voor onze busreis naar Lusaka voor de volgende dag gehaald. Daarna reden we naar de 'goedkopere' versie van het Royal Hotel, het Avani Hotel. De goedkoopste kamer kost hier maar 500 dollar per nacht!😂 Hier hebben we een heerlijk buffet gehad. Terwijl we buiten aan wat picknick tafels zaten, met de lichtjes in de bomen en een optreden met djembé's, dansers en gezang, hebben we mega goed gegeten van het buffet. Een echte Afrikaanse avond, op een chique manier! Hierna gingen we terug naar de receptie om een taxi te vragen en liepen we langs een bordje 'beware of crocodiles'. We versnelde ons tempo toch maar een beetje en liepen recht tegen zebra's en impala's aan. Wat een heerlijk land is Zambia! Nu weer op naar Lusaka. Gelukkig is onze reis nog niet voorbij!

1. Franic:
    29 juni 2019
    O lieverd wat een paradijs daar xxx
  2. Paul:
    1 juli 2019