Nkhotakota - Likoma Island - Lilongwe

24 juni 2019 - Likoma Island, Malawi

Donderdag 13 juni - donderdag 20 juni

Donderdagmiddag rond een uur of 3 hebben we afscheid genomen van Mzuzu. We gingen met de bus naar Nkhotakota toe. Voordat we konden vertrekken moest alles en vooral ook iedereen in de bus gepropt worden. De spullen pasten al lang niet meer en alle zitplekken waren bezet. Máar.. het woord 'vol' kennen ze hier niet. Daar kwamen de planken en touwen en hup, daar werd bagage onder de bus gebonden (zie foto)😂 Ik was toch blij dat onze koffers veilig in een normaal vak stonden😉 Toen begonnen we vrij op tijd aan onze reis en na 5 uurtjes kwamen we aan in Nkhotakota. Daar op het busstation stond een taxi voor ons klaar, die de mevrouw van het hotel voor ons had geregeld. Deze vriendelijke man bracht ons naar het hotel 'Sitima inn'. De eigenaresse hiervan komt uit Zuid-Afrika dus werden we begroet in het Nederlands en konden we wat Nederlands praten. Daarna vielen we heel snel, heel lekker in slaap. 'S ochtends hebben we heerlijk ontbeten in het hotel en er daarna op uitgegaan om het stadje te verkennen. We gingen heen op een Tuktuk en terug op een motor, heel gaaf! Nkhotakota was vroeger een enorme slavenmarkt, waar slaven met schepen naar Tanzania verscheept werden.. Wat hiervan overbleven is, is een uitgestrekte markt. Het ligt vlak aan het Lake Malawi. Vanuit hier wilden we dan ook een ferry naar Likoma Island nemen. Onze koffers mochten we gelukkig in het hotel achterlaten. We kochten onze boottickets en informeerden hoe laat de boot zou gaan vertrekken. Het antwoord was dat ze zo tussen 8 uur 's avonds en 4 uur 's ochtends zouden gaan vertrekken. Dat is toch fantastisch, gewoon een 8 uur lange speling😂 Het hotel had geregeld dat de bewaker ons wakker zou maken als de boot aan zou komen. We sliepen licht en rond 1 uur 's nachts werd er op de deur geklopt. Wij snel onze spullen pakken en op naar de boot. Daar aangekomen was het wachten op de baas van de kleine bootjes die ons naar de ferry zou brengen, maar die kwam maar niet. Uiteindelijk bleek dat we toch nog niet konden vertrekken, want de golven waren te hoog voor de kleine bootjes. Dus wij mochten weer heerlijk even terug naar ons bed. Om 5 uur probeerden we het nog een keer en dit keer voor het echie. We moesten eerst even wachten op de eerste bootjes die gingen. Ik heb er foto's van gemaakt want het was een bizar gezicht. Ze bleven maar het water inlopen om nog meer dingen in de bootjes te leggen en nog meer mensen gingen erop zitten. Gelukkig hadden wij een iets rustigere boot, waar we niet zomaar mee zouden zinken. Al roeiend werden we naar de ferry, de Chilembwe, gebracht. We hadden veel verwacht, maar dit sloeg echt alles. Ik weet niet eens zo goed hoe ik het moet beschrijven, maar ik zal mijn best doen. Deze boot had zo'n 50 zitplaatsen, maar we eindigden met tenminste 200 mensen. En niet alleen mensen, maar ook ramen, rijstpakken, palets, koffers, tassen, fietsen, ander eten en drinken en nou echt, je kunt het zo gek niet bedenken en het lag er. Dat lag dus allemaal op het dek, waar wij tussendoor naar de voorkant van de boot moesten. Ik heb niet snel last van claustrofobie, maar dit kwam toch zeker in de buurt😂 Dit was een hele ervaring! Na zo'n 6 uur varen, kwamen we aan op Likoma Island. Daar was het hetzelfde verhaal om er af te komen. Hier heb ik de kans gezien om er een foto van te maken toen we eraf waren. Je kunt begrijpen hoe blij we waren toen we in ons paradijsje aankwamen, in Mango Drift. Ik zal wat foto's toevoegen. Wauw, wat is deze plek fantastisch. We hebben 4 dagen vooral heel veel genoten en in de zon gelegen, lekker gegeten en gedronken met fijne uitzichten, vele spelletjes gespeeld met toffe mensen die daar ook verbleven en een lange wandeling gemaakt naar de Kathedraal van het eiland. Voor het eten iedere avond kon je 2 gerechten kiezen, met vlees of vegetarisch. Ze tilden een lange tafel met stoelen en kaarsjes op het strand en het eten werd daar geserveerd. Je eet dus heel gezellig iedere avond met alle mensen die daar verblijven. Op dinsdag was het helaas weer tijd om van deze mooie plek weg te gaan. Na wederom een bijzondere terugvaart kwamen we aan in het hotel. Daar aten we de heerlijkste lasagne.

Woensdagochtend was het tijd om naar Lilongwe te gaan. De eigenaresse van het hotel was ontzettend lief en wilde ons helemaal tot aan ons hotel daar brengen. Na een heerlijk relaxte autorit van zo'n 4 uurtjes kwamen we aan in het hotel 'Korea Garden'. We kregen een fijne kamer en konden, in een trui en lange broek, lekker genieten bij het zwembad. Ook zijn we even naar het centrum gegaan en hebben we bij de KFC gegeten. We hebben 2 keer besteld en fastfood heeft nog nooit zo goed gesmaakt😉 We hebben toen meteen de bustickets geboekt voor de vrijdagochtend naar Lusaka. De donderdag moesten we de hele dag binnen in het hotel blijven. Er waren demonstraties in Malawi. Het was maar goed dat we binnen zijn gebleven, want het scheen gewelddadig en onrustig te zijn verlopen. Ze demonstreren tegen de president die net opnieuw 'verkozen' is. Er is met de stemmen gesjoemeld waardoor hij de verkiezingen gewonnen heeft. Hopelijk hadden de demonstraties effect en komen er herverkiezingen..

Vrijdagochtend was het tijd om richting Lusaka te gaan!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Franic:
    24 juni 2019
    O jeeeeee lieve Breg die boot reis, gelukkig ist allemaal nog goed verlopen, pffffff, je maakt er wat mee zeg!
    Een paradijslijk plekje zo te zien.
    Wat is het toch een andere cultuur geweldig om dat te beleven.
    Kyss en geniet fijn verder xxx love y xxx