Op safari in Vwaza Marsh Wildlife Reserve!

5 mei 2019 - Vwaza Marsh Wildlife Reserve, Malawi

Zaterdag 4 mei & zondag 5 mei

Zaterdagochtend om half 7 ging de wekker weer. Het was tijd om mijn tas in te pakken voor het weekend. Om 8 uur stonden we allemaal netjes klaar en werden we, Anne, Eline, Emmaly & ik opgehaald door onze taxi chauffeur. Op naar Vwaza Marsh Wildlife Reserve! Na een prachtige route kwamen we na 2 uur aan in het park. Bij ons hutje werden we meteen verblijd met vele nijlpaarden die in het water lagen. We konden op zo'n 10 meter afstand gaan staan om mooie foto's te maken. Ze zien er echt heel schattig uit, maar dat zijn ze zeker niet. Er schijnen in Malawi meer mensen om het leven te komen door nijlpaarden dan door auto ongelukken (en hier hebben we er al een aantal van gezien). Ook kwamen even later de olifanten een kijkje nemen. Ze waren nog op flinke afstand, maar wat een bijzondere beesten zijn dat zeg. Ik wilde er bijna heen om even met ze te knuffelen maar dit werd helaas afgeraden🤷🏼‍♀️ Toen was het tijd voor de lunch en daarna gingen we op een rijdende safari. Langs het meer en door de beboste omgeving. Daar hebben we nog meer olifanten gespot, die hun dagelijkse weg aan het afleggen waren langs het vele voedsel. Ze schijnen zo'n 200 kilo (!) voedsel nodig te hebben per dag. Ook zagen we een visser op het water varen in een krakkemikkige kano, gewoon tussen de nijlpaarden. Hij had een paar flinke vissen gevangen. Of hij bang was? Nee natuurlijk niet!

Terug bij het hutje kwam de familie aap met alle aanhang even kijken. Heerlijk speelden ze met elkaar bij het water en in de bomen. Toen werd het kampvuur aangemaakt (om alle beesten af te houden) en was het tijd voor ons avondeten. Ook alle mogelijke insecten kwamen even meeproeven van onze rijst met kip en ik gaf ze geen ongelijk. In het kleine keukentje, met als enige licht 1 brandend kaarsje, hadden ze iets heerlijks gekookt. Na het eten konden we genieten van het warme vuurtje en de allermooiste sterrenhemel die ik ooit heb gezien.

Daarna, onder het genot van het geluid van de nijlpaarden, vogels en nog vele andere beesten, gingen we in ons hutje liggen.

Zondagochtend werden we rond 5 uur wakker en zagen we de zon opkomen. Dat uitzicht zal echt nooit vervelen! We aten een boterham en vertrokken op pad met de Ranger op een lopende safari. Het was heel leuk om allerlei weetjes over de dieren en het park te horen. Het was wat 'koud' vandaag dus niet veel dieren lieten zich zien (wel impala's en aapjes!). Bij terugkomst kregen we het uitgebreidere ontbijt, met toast, koffie en gebakken ei. Dat smaakte wel na die 6 km gewandeld te hebben! Om half 11 was het tijd om nog een kleine ronde te rijden, maar de dieren bleven mooi warm in hun schuilplaatsen zitten. Maar dat maakte allemaal niet uit, want we hadden al zoveel mooie dieren gespot!

Na een laatste lunch vertrokken we weer naar Mzuzu toe. Onderweg zijn we nog gestopt bij een brug. Deze ligt omringt door bergen en er stroomt water onderdoor, een heel mooi plekje.

Van het hele weekend heb ik een aantal foto's toegevoegd! In totaal hebben we er ontzettend veel gemaakt, maar ik zal een aantal hoogtepunten toevoegen.

Morgen beginnen op een nieuwe afdeling in het ziekenhuis!

1. Alie:
    5 mei 2019
    👍🐒🐘wat een ervaringen
  2. Marieke Holthuis:
    6 mei 2019
    Mooi hoor net alsof de achtertuin, een dierentuin is. Mooie ervaring hoor😘
  3. Birgitta Santbergen:
    10 mei 2019
    Fijn dat jullie veel gezien hebben. Het is een heel bijzondere plek. Wat mij betreft nog leuker dan Liwonde. Dus mensen....boek een reis naar Malawi en ga naar Vwaza Marsh. Info te verkrijgen bij Bregje! En wij kennen ook een organisatie die onze reis naar Malawi perfect heeft georganiseerd! Ben benieuwd naar jullie volgende uitstap. Xxx mamsie en groetjes aan mijn adoptie - dochter!😘