Druk weekje - St Johns Hospital project

12 mei 2019 - Mzuzu, Malawi

Maandag 6 mei - zondag 12 mei

Maandagochtend, tijd om te beginnen op de afdeling OPD: Out Patient Department. Hier komen alle patiënten eerst binnen in het ziekenhuis. De dokter ziet de patiënten in gemiddeld 1 minuut, waarna er iets in het boekje wordt gekrabbeld (een soort dossier, dat iedereen bij zich moet hebben). Daarna wordt de patiënt doorverwezen naar de afdeling casualties of naar de röntgen kamer, naar de apotheek om medicatie te halen of naar waar ik sta om een injectie te krijgen of een infuus als ze moeten worden opgenomen.

Ik heb een hele hoop dingen gezien afgelopen week. Zo ben ik bij een arts gaan zitten, die de korte consulten doet en ik heb me er weer flink verbaast. Binnen een hele korte tijd wordt de patiënt bevraagd naar de klachten, worden ze onderzocht en worden ze doorverwezen of wordt er een diagnose gesteld. In Nederland is het heel regelmatig zo, dat je naar de dokter gaat en dat de uitkomst is dat je het nog even aan moet kijken. Dat kennen ze hier niet echt. Het schijnt zo te zijn dat patiënten zich niet geholpen voelen als de dokter dit advies meegeeft. Dus wat doen ze, als er eigenlijk niet veel aan de hand is en ze toch iets willen voorschrijven, dan wordt de amoxicilline weer uit de kast getrokken. Hoe vaak dat spul hier wordt voorgeschreven, dat is echt niet normaal. Anne noemde het deze week al 'amoxicilline abuse'🤷🏼‍♀️

De diagnoses die hier het meeste voorkomen zijn malaria, HIV en longontstekingen. Daarnaast zijn het vooral vrouwen en kinderen die op consult komen en bijna geen mannen.

Ook ben ik deze week veel op de afdeling casualties geweest. Alle deuren staan hier trouwens altijd open, dus ik kan overal naar binnen lopen om een kijkje te nemen, wat super fijn is voor mij. De dokter van deze afdeling is echt top. Weet veel en wil je veel uitleggen. Ik heb hier vooral wonden en breuken gezien. 1 vrouw kwam binnen met een flinke fractuur aan de enkel. De patiënt werd op de behandeltafel gelegd, er werd ketamine gegeven (deze wordt hier veel gebruikt als sedativa) en hup de enkel werd daar gezet en gegipst. Dit soort dingen zijn voor mij natuurlijk echt super interessant om allemaal te kunnen zien en zou niet zomaar in Nederland gebeuren. Op stage dus veel gezien en geleerd deze week. Ik ben ook op taalles bij zo ongeveer iedereen in het ziekenhuis hier! Het is een lastige taal maar ik vind het tof om het een klein beetje te kunnen spreken/begrijpen.

Ook gingen Anne en ik infuusprikken op elkaar oefenen (zie foto) maar dat vinden ze toch maar raar hier😂 Volgende week nog een week OPD en dan switch ik weer van afdeling.

Ik heb ook een foto toegevoegd van het kapelletje van het ziekenhuis. Er werd ons aan het begin van vorige week vertelt dat het belangrijk is dat we iedere ochtend om 7:30uur bij het kerkdienstje zouden zijn. Weer heerlijk om te merken dat eigenlijk niemand op tijd komt en dat wij als blanken vaak in de meerderheid zijn (met 4) 😂

Dinsdag hebben we onszelf getrakteerd op heerlijk avondeten: friet met vissticks! Dit om onze cravings naar de frikandel speciaal even weg te nemen (dit is het eerste dat we willen eten als we terugkomen😂).

Woensdagavond speelde Ajax de halve finale Champions League. Ons teampje moesten we natuurlijk aanmoedigen! Eerst gingen we (aan de overkant van de straat) bij een paar verpleegkundige studentes van hier eten en daarna konden we daar in de gemeenschappelijke ruimte naar de tv kijken. We waren al aan het juichen..

Donderdag en vrijdag zijn we 's avonds naar de Private A afdeling gegaan in het ziekenhuis (5 seconde lopen) om daar met de verpleegkundige Janet een kopje thee te drinken. Zij is de vrouw van Frank waarmee we in de psychiatrie heel goed contact hadden! Super gezellig.

Toen was het weekend, maar vrij namen we niet! We zijn namelijk begonnen met een projectje. De andere Nederlandse meiden hadden het een tijdje geleden bedacht, maar nog niet uit kunnen voeren. Zij gaan volgende week vrijdag weg, dus wilden we het nu nog doen. De 'speelkamer' van de kinderafdeling was versleten en saai en daar willen we graag iets aan doen. Zaterdag hebben we de hele dag de ondergrond staan verven, samen met de schilder van het ziekenhuis (zie foto's). Maandag gaan we verder met de ondergrond en dinsdag komen er mensen ons helpen met leuke tekeningen op de muur te schilderen. Nadat dit allemaal klaar is, ga ik het wat leuk aan proberen te kleden met een deel van het opgehaalde geld!

Ook hebben we zaterdag afscheid genomen van een aantal meiden van het Nursing College (zie foto). Zij gaan nu stage lopen op een andere plek in Malawi. En zaterdag avond, om het laatste weekend van de Nederlandse meiden te vieren/betreuren gingen we uiteten bij Ilala Lodge en daarna hebben we een biertje gedronken en goed gedanst bij de Chatonda Lodge.

Zondag gingen we na een rustige ochtend op bezoek bij Janet en Frank om daar onder andere hun honden te knuffelen (eindelijk weer!!). Wat een super dag was dit. We begonnen met het ontbijt/lunch: frietjes met een gekookt ei, brood en Malawiaanse koffie. Heerlijk zittend op de vloer op een kleed. Toen gingen we met z'n allen op pad en kregen we een sightseeing tour. Langs het Mzuzu Central Hospital, Mzuzu University, een primary en een secondary school. We zijn ook even uitgestapt om een voetbal wedstrijd te kijken! Na terugkomst hielpen we met koken om het daarna met z'n allen op te smikkelen. Het was echt heel gezellig! (Zie foto's). De humor komt zeker overeen met de Nederlandse humor😂

Op naar weer een nieuwe week!

1. Franic:
    13 mei 2019
    En wat een hartverwarmende gastvrijheid ervaren jullie bij de lokale bevolking, zo mooi om dat te beleven lijkt mij.
    Xxx
  2. Alie: