Nijntje in Malawi

17 mei 2019 - Mzuzu, Malawi

Maandag 13 mei - vrijdag 17 mei

Maandag was het tijd om weer door te gaan met ons projectje. De verfkwasten werden weer gehaald en aan het einde van de dag zaten de 2 lagen basis erop! Het plafond, de 2 soorten verf op de muur, de deuren, ramen en de plinten zagen er weer een stuk beter uit.

Dinsdag was het dan tijd om de ruimte op te leuken met kleurrijke schilderingen op de muur. Maar eerst moest de verf gehaald worden. Dit kon op de bouwmarkt en wat een beleving was dit weer. Tientallen kleine kraampjes propjevol met allerlei random spullen (zie foto). Zo verkochten ze soms 1 kwast, 2 spijkers en 3 potten verf. Ik vraag me dan echt af waar ze dat allemaal vandaan halen, maar ik vind het prachtig om te zien. Als je iets vroeg aan iemand en hij had het niet, dan ging ie bij alle anderen informeren en op die manier kwam het uiteindelijk helemaal goed. Zo vertrokken we met potten gele, rode, blauwe, zwarte en witte verf weer naar de kinderafdeling. Er kwamen 2 local kunstenaars (die de andere Nederlandse meiden kennen) ons helpen. Het thema werd Nijntje en educatie. Nijntje (Miffy op z'n Engels) voor de kleintjes en om het Nederlandse er een beetje in te houden en het educatieve voor de iets oudere kindjes die door hun ziekenhuisopname even niet naar school kunnen. De tekeningen zaten er heel snel op en we konden beginnen met het schilderen. Ik heb mezelf verbaasd en bleef keurig binnen de lijntjes. Ook ging ik nog een stapje verder door zelf tekeningen te maken op de muur. Heb ik misschien toch het verkeerde beroep gekozen?💁🏼 Een kip, 3 vlinders, een bij, een zon en een bloempje ontstonden op de muur. Ik heb tekenen altijd al super leuk gevonden (maar nooit echt gedaan) en nu kon ik mn kleine beetje creativiteit de vrije loop laten. Heerlijk! De Nijntje tekeningen, het alfabet, de cijfers 1 t/m 10, dagen van de week, maanden van het jaar, een aantal vormpjes en Mini Mouse verschenen mooi gekleurd op de muur. Ook hebben we de tafel en stoeltjes een nieuw leuk kleurtje gegeven. Verder heb ik van het opgehaalde geld een magnetisch schrijfbord, 2 educatieve boekjes en een deurmatje gekocht! Nadat we vrijdagochtend klaar waren met de gehele kamer, hebben we al meteen kindjes gespot die er mee aan het spelen waren. Ook werden we door de hoge staf van het ziekenhuis heel erg bedankt. Ik heb alle foto's van het eindresultaat toegevoegd!

Als verlaat verjaardags cadeau heb ik donderdag een chitengé (een omslagdoek) gekregen. Toen ik ermee naar buiten ging, werden een aantal locals helemaal enthousiast. Ze vinden het super leuk als je als Westerling een beetje inburgert.

Donderdag avond zijn we als afscheid van Emmaly naar 'onze' Italiaan gegaan en hebben heerlijk gegeten. En vrijdagmiddag hebben we onze spulletjes gepakt om er een heerlijk weekendje aan het Malawian Lake van te maken. Een hele mooie kamer hebben we, met wederom belachelijk mooi uitzicht (foto). 'S avonds hebben we een lekkere BBQ gehad, waarvoor de kip en de spiesen gegrild werden op een rooster door 4 man personeel sterk. Maar ook wel weer vroeg naar bed, want genieten is toch vermoeiend! Alhoewel, de afgelopen week hebben we wel hard gewerkt, zeker volgens Afrikaanse begrippen 💁🏼

1. Franic:
    18 mei 2019
    Lieve Breg, wat is de speelkamer helemaal fris en gezellig mooi geworden; chapeau voor jullie allen die dit tot waarheid hebben gemaakt!
    En wat is t toch bijzonder om daar in een zo hele andere cultuur te (be)leven, en vooral al de bijzondere ontmoetingen met de bevolking daar.
    Goed en zinvol bezig, supert
    Lekkere balans tussen werken en ontspannen, ga zo door lieverd xxx