Malawiaans immuumsysteem opbouwen en 2e week stage zit erop

12 april 2019 - Mzuzu, Malawi

Zo, de tweede week stage zit er weer op! Deze week begon met wat obstakeltjes. Anne kreeg helaas migraine en ik heb een griepje te pakken. Op stage alles daarom op een iets lager tempo en laat dat hier nou prima geaccepteerd te zijn. Superleuk is dat er 5 studenten zijn die hun master doen in de psychiatrie dus we hebben genoeg te kletsen. Ook hebben we dansles gekregen van ze wat echt hilarisch was.

Ik heb deze week voor het eerst alleen over de markt gelopen, dat was ook bijzonder. Meteen vroegen mensen aan me 'where is your friend' terwijl ik hen nog nooit bewust gezien had. Bekend zijn we hier dus al, maar dat is ook niet gek, 2 van die blanke in witte verpleegpakken. We geven letterlijk licht, dat valt natuurlijk wel op.

Deze week op stage veel assessments gedaan (waarvan ik eerst nog dacht dat ik dat nooit zou kunnen in 2 weken) en zelfs onder begeleiding een diagnose gesteld en medicatie voorgeschreven. Al doende leer je veel, dus ik doe het dan ook maar gewoon!

Deze week deed Anne een fantastische ontdekking. Dichtbij kun je vers brood kopen, die je heerlijk in de pan krokant kunt bakken. En als je er dan ook nog eens verse avocado van de markt opdoet.. (deze kosten overigens maarliefst 12 cent) We aten bijna onze vingers erbij op.

Verder deze week vooral vroeg gaan slapen, veel vitamines genomen, zakdoekjes verslonden, neussprayen en hoestdrankjes gedronken. Wat hier trouwens opvallend is, is dat ze echt mega voorzichtig met ons zijn (wellicht iets te voorzichtig). Ik heb dus een griepje te pakken en was vooral aan het begin van de week veel aan het hoesten. Meteen werd er gezegd dat ik een antibioticakuur moest nemen. Nou zei ik, daar wacht ik toch liever nog even mee. Ze zeiden, als we je morgen nog horen hoesten, dan moet je de kuur nemen. Dus ik heb mooi mijn hoesten bewaard voor momenten dat ze er niet waren💁🏼 Ze bedoelen het echt superlief, maar als ik voor ieder griepje hier een kuur moet beginnen, kan ik bezig blijven denk ik😉

Op donderdag hebben we ook een kort kijkje in de kinderpsychiatrie genomen. We werden wel wat afgeleid door de muziek die buiten speelde. Dus wij naar buiten en zagen dat ze met zo'n 30 kinderen om en om in het midden van een kring mochten dansen. Wij werden er bij gevraagd, maar bedankten eerst omdat we toch never nooit zouden kunnen tippen aan de bewegingen die zij maakten. Maar na een tijdje gingen we met z'n allen de dansvloer op en hebben we onze benen onder onze lijven vandaan gedanst. We hebben ontzettend veel plezier gehad. Alle kinderen wilden met ons dansen en kunnen ook echt goed dansen. Wij hebben als stijve harkjes onze beste dancemoves laten zien en ze vonden onze pogingen prachtig. Daarna moesten we een aantal uren bijkomen, maar het was het 100% waard. Nu op naar het weekend!

De foto's zijn:

De groep van de mental health clinic waar we stage gelopen hebben (echt stuk voor stuk zulke lieve mensen). Daar hebben we nu afscheid genomen en dan volgende week naar een andere afdeling!

Onze wandeling naar stage in de regen met onze regenjasjes

Onze weg naar stage met een mooie regenboog (maar waar is de zon?)

Uitzicht vanuit de Ambulance toen we op weg waren naar een outreach-kliniek

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Franic:
    12 april 2019
    Hei licht gevend meisje,
    Je hebt weer voor een maand belevenissen geleefd in deze week! Goed bezig daar!
    Leuk om het zo allemaal mee te volgen.
    Kusjes van tante xxx
  2. Onkel Frank:
    12 april 2019
    hei Bregje,
    Heerlijk om je verhalen te lezen.
    Ha det bra, (houd’ oe) en eh, beterschap
    Onkel Frank
  3. Alie: