Herenigd!

7 april 2019 - Lilongwe, Malawi

Vrijdag, de laatste dag weer voor het weekend, de week is voorbij gevlogen. 'S ochtends met z'n allen om en om voorlezen uit een bijbels boek waar de geschiedenis van het St. John of God in staat beschreven (bij die 'organisatie' lopen we stage). Ook ik mocht mn Engelse voorlees kunsten weer even oefenen. Daarna samen een stuk zingen (en hóge noten die ze moeten halen. Bij die noten fluisterde ik de woorden dan maar in plaats van ze mee te zingen, want niemand die daar anders heel vrolijk van wordt😉) en een kort gebed. Ik vind het allemaal super interessant en doe met alles graag mee. Daarna is het tijd om de dag te beginnen. Soms observeren hoe gesprekken gaan, soms medicatie toedienen of meegeven, ook nog kennis gemaakt met een man die ons uitlegde wat de St. John of God allemaal inhoudt (en dat is veel! Ziekenhuizen, klinieken, veel verschillende projecten zoals ouderen, outreaches, kinderen, etc..). Tussen de middag weer naar de kantine. We hadden rijst besteld en ze zijn hier zeker niet zuinig dus dat is genoeg voor 2 personen!

Na de lunch namen we een goed Afrikaans tempo aan en zo was het opeens het einde van de dag. In ons witte pakje over de markt naar huis, dit blijft toch een hele belevenis. Iedereen roept naar je, wil je iets verkopen of vraagt of je een taxi wilt, maar niet op een vervelende manier. Velen komen even naast je lopen voor een kort praatje en haken dan weer netjes af. 'S avonds was het tijd voor pannenkoeken en of dat genieten was!

Zaterdagochtend om 5 uur ging de wekker om onze bus te halen naar de hoofdstad Lilongwe. Na een 5,5 uur durende rit kwamen we eindelijk aan en vanaf daar moesten we nog 20 minuten met de taxi naar het vliegveld. Daar aangekomen zijn we supergoed geholpen en binnen een uur stonden we met onze geliefde koffers buiten. Wat ontzettend fijn dat we ze hebben! Met onze koffers weer in de taxi naar ons hotel/lodge voor de nacht. Eentje mét zwembad (meteen gebruik van gemaakt), mét Heineken (daar eentje van gedronken natuurlijk), mét restaurant (daar heerlijk gegeten 's avonds). Zondagochtend rustig ontbeten en nog even genoten bij het zwembad en toen was het tijd voor de lange reis weer terug. Maar dat maakte minder uit, want de koffers lagen mooi onderin de bus! Wel werd ik in de bus niet lekker door waarschijnlijk een soort hooikoorts 'aanval'. Thuis meteen m'n apotheekje in de koffer geplunderd en allerlei goede pillen en poedertjes ingenomen. Met wat goede nachtrust voel ik me morgen vast weer een stuk beter. Nog 1 week in de kliniek en dan weer door naar een andere afdeling!

1. Franic:
    7 april 2019
    Weer een gedenkwaardig weekend, zo maak je nog eens een busreisje....fijn dat jullie je eigen spulletjes weer hebben!
    Veel beterschapjes en slaap lekker en morgen gezond weer op.
    Xxx