Dagje strand

31 maart 2019 - Kande Beach, Malawi

Zondagochtend, de haan kraaide en de kerkklokken sloegen. Ik dacht even dat ik thuis was! Na een rustige ochtend gingen we met z'n 4en (Anne, Emily, Eline en ik) richting Kande Beach. Wat een autorit was dit weer. 1 uur en driekwartier duurde het omdat er zeer regelmatig mensen in en uit moesten. De taxi's rijden en toeteren dan als ze mensen zien. Als je hierop reageert dan stopt de taxi. Deze taxi kon 7 mensen meenemen, maar toen er 7 inzaten bleef hij toeteren. En ja hoor, daar klom er nog eentje bij, en nog eentje, en nog eentje. Uiteindelijk telde de taxi 11 personen, zo'n 40 dode vissen (ook hangend aan de zijspiegel en we zijn er nog niet achter waarom dat is) en 1 kip. En overal waar de taxi stopte, zwaaiden de kindjes, staarden de mensen en riepen ze 'Mzungu, mzungu!!' Dit betekent 'blanke'. Eindelijk aangekomen bij Kande Beach, moesten we nog een halfuurtje lopen naar het strand zelf. Over modderige weggetjes (zie foto) door de regen die in de ochtend gevallen was maat prachtig groen. Toen we het strand op wilden lopen, kwamen opeens van alle kanten zo'n 15 mannen/jongens aanlopen. Ze verdeelden zich over ons 4 en begonnen echt alles te vragen en te zeggen. Het was een beetje intens en ik was blij toen we op het strand wat meer ruimte hadden. Ze leidden ons wel naar een mooi schaduw plekje. Daar vroegen we of ze ons even alleen wilden laten en dat respecteerden ze echt heel goed. Lekker onze meegenomen lunch opgegeten en toen kwamen er weer een aantal terug. Of we een spelletje met ze wilden spelen: bao. Een spelletje met een bakje en steentjes. Fanatiek als ik ben, heb ik toch zeker de helft van de potjes gewonnen! Het strand zelf was echt heel mooi en het zonnetje scheen goed. Bij het teruglopen kwamen kindjes aanrennen en pakte je hand vast, toen ik met 1 meisje op de foto ging, wilden de anderen er ook graag bij (zie foto). Daar smelt je hart toch van! De autorit terug was weer even bijzonder maar dit keer wat enger: in het donker op een bergweg in een bocht inhalen, het gebeurt hier allemaal. Nu lekker aan het koken (rijst met bonen en mais), dan (warm!) douchen en dan heerlijk naar bed. Morgen begint onze stage!