Donatie aan het St Johns hospital!

8 juni 2019 - Mzuzu, Malawi

Maandag 3 juni - vrijdag 7 juni

Jeetje, alweer een stageweek voorbij! De tijd gaat nu zo ontzettend snel. Deze week stond ik op 'Male' (foto). Nu is het al rustig in het ziekenhuis, maar vooral op deze afdeling! Ik weet niet wat het is, maar mannen worden hier niet echt ziek?🤷🏼‍♀️ Zo rustig dat het daar was, zo druk hadden we het zelf. Donderdag hebben we namelijk onze eindpresentatie over empathie gegeven voor de verpleegkundigen en artsen van het ziekenhuis. Het was heel leuk om te doen en we verwachten/hopen dat ze er echt iets aan gehad hebben. We hebben posters in iedere verpleegpost opgehangen over empathie, zodat ze er elke dag aan herinnert worden!

Ook hebben we dinsdag iets héel leuks gedaan! Van het opgehaalde geld hebben we 2 zuigpompen/vacuümpompen gekocht! (het ziekenhuis heeft een heel klein deeltje zelf bijgelegd). De foto's hiervan komen volgende week, want dan worden ze officieel in ontvangst genomen en worden er foto's gemaakt. Maar via hier wil ik alvast, namens het ziekenhuis en mezelf, iedereen ontzettend bedanken voor het doneren! Hoe mooi is het dat ze nu 2 apparaten hebben staan, gesponsord vanuit Nederland en Noorwegen! De ene pomp zal in de operatiekamer gezet worden, want daar was hij kapot gegaan. De andere is voor de rest van het ziekenhuis, want daar hadden ze er nog geen!

Daarnaast was er nog een mini beetje geld, waardoor we ook nog een waterfilter van 20 liter kunnen kopen! Deze komt volgende week donderdag. In het ziekenhuis drinken alle mensen (ook de zieke patiënten) gewoon uit de kraan. Ook al zijn zij hieraan gewend, het water hier bevat super veel bacteriën en andere schadelijke stoffen. Zeker voor zieke patiënten is het dan natuurlijk belangrijk om schoon drinkwater te hebben! Dus dit was deze week wel echt heel leuk om allemaal te regelen!

Deze week hebben we Mirjam te eten gevraagd, een Nederlands meisje die voor de 3e keer in Malawi is. We hebben lekker gekletst en pannenkoeken gegeten😍

We hebben deze week onze reisplanning al wat duidelijker gemaakt en zelfs al wat dingen gereserveerd, maar daar over volgende week meer!

We hebben het ziekenhuis deze week zelfs nog wat meer geholpen, door onze huur van de afgelopen tijd te betalen. Zie op de foto de grote pak geld die we afleverden😂 (Dit is ongeveer 200 euro).

We hebben deze week in de pauzes lekker van het zonnetje kunnen genieten. Toen kwamen er wat studentes naar ons toe om te vragen of ze op de foto mochten. Vervolgens zijn we met iedereen apart op de foto gegaan met wel 3 verschillende poses! Het was een ware fotoshoot😂 (Zie foto met alle meiden).

Lopend naar 'town' (het centrum) kwamen we deze week iets tegen wat we nog niet gezien hadden. De distributie markt was bezig. Als je goed kijkt kun je op de foto zien dat er honderden bananen liggen om verdeeld te worden tussen de marktverkoopsters. Vervolgens zijn er dus tientallen verkoopsters die bananen (ntotchi in Tumbuka) verkopen op de markt. Wij zouden misschien denken, dat is niet heel efficiënt, maar hier werkt het zo perfect.

Vrijdagavond, om de stageweek goed af te sluiten, zijn we samen met Eline (ook een Nederlandse verpleegkunde student) naar het restaurantje Umuntu gegaan. Ergens in een achteraf zijstraatje moet je door een poort heen, dan moet je even zoeken en daar is het restaurantje dan. Een waar verborgen pareltje. Want wauw, wat was dit lékker! Een goede burger met friet (zie foto), de Mc Donalds kan er niet aan tippen. Op naar het laatste weekend in Mzuzu..!

1. Alie:
    8 juni 2019